Wat is Chiptuning?

Met chiptuning stemt men de parameters van de motorsoftware opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen. Bij atmosferische motoren is de winst een 5 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruikvermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.

•Chiptuning in Nederland is legaal zolang men binnen alle wettelijke milieugrenzen blijft die in Nederland gelden•

Is Chiptuning schadelijk?

De meeste motoren in moderne auto's worden door een electronic control unit (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Bij chiptuning bewerkt men de programma’s die aan de hand van vele parameters het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma's geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.

Chiptuning of powerbox?

We krijgen vaak de vraag van onze klanten wat het verschil is tussen de "Software op maat" en Powerbox. Chiptuning, Softwaretuning, OBD-tuning, kenveldoptimalisatie is altijd hetzelfde. Het verschil zit hem in de technologie. In de tussentijd hoeft de Eprom (chip) nog maar in zeer weinig voertuigen te worden gedesoldeerd (vandaar de naam chiptuning). Tegenwoordig kunnen de meeste regeleenheden direct worden aangepast via de OBD-interface (OBD-tuning). Toch bleef de naam chiptuning als overkoepelende term voor tuning met behulp van nieuwe voertuigsoftware. Er is echter ook een andere variant van prestatieverhoging, die in ons bedrijf minder vaak wordt toegepast. We hebben het over tuningboxen, additionele of pilot control devices, adapterstekkers of tuningkits. We zijn al lang met deze technologie bezig en hebben besloten om deze alleen te gebruiken wanneer chiptuning / software-optimalisatie om technische redenen niet mogelijk is.

Chiptuning op maat!

De prestatieverhoging door chiptuning / software-optimalisatie: In de meeste gevallen is chiptuning tegenwoordig puur werk aan de motorbesturingssoftware. Onze ingenieurs voeren een kenveldoptimalisatie uit, er wordt nieuwe software ontwikkeld in de motorbesturingseenheid. De nieuwe software is gebaseerd op de seriegegevens, maar is ten opzichte van de serie gewijzigd op gebieden als ontsteking, injectie, vuldruk, gaspedaal, diverse begrenzers en/of brandstoftoevoer.

Met de individuele software-aanpassing kan elk relevant detail voor het verhogen van de prestaties worden aangepakt en kan zo een optimale harmonie van alle gewijzigde parameters worden bereikt. Voor zover technisch mogelijk kunnen we rekening houden met de wensen van de klant op het gebied van prestaties, koppel of motorkarakteristieken en deze meenemen in de optimalisatie. Het resultaat is een product dat volledig op uw voertuig is afgestemd, waarbij alle voertuigspecifieke eigenschappen zoals noodloopfuncties of regeleenheidfuncties en diagnosefuncties behouden blijven.

Onze claim is dat uw voertuig volledig geschikt blijft voor dagelijks gebruik en stabiel blijft, zelfs na de prestatieverhoging door chiptuning. Een ander voordeel van software tuning is dat de V-max (maximale snelheidslimiet) en, indien nodig, de snelheidslimiet (N-max) op verzoek van de klant kan worden aangepast. Ook specifiek met betrekking tot het brandstofverbruik kunnen optimalisaties worden doorgevoerd (brandstofbesparende afstemming). Daarnaast zijn er vrijwel geen boxen beschikbaar voor voertuigen met benzinemotoren.